Minggu, 21 Juni 2009

CURHAT SANG MUJAHID


Curhat Seorang Mujahid Untuk “Belahan Jiwanya”


Isteriku...

Apabila kusentuh telapak tanganmu...

Ku usap-usap, ia semakin kasar dan keras...

Apabila kurenungi wajahmu...

Terpancar sinar bahagia dan ketenangan, walaupun ku tahu...

Redup matamu menyimpan satu rintihan yang berat...

Apabila kutersentak dari pembaringan dikala fajar kazib menyingsing...

Aku terpana dengan munajatmu yang syahdu..


Isteriku...

Tatkala teman-temanmu sedang bersantai...

Di samping insan-insan tersayang mereka...

Engkau bahagia mengorbankan seluruh detik-detikmu...

Hanya untuk Islam....

Tatkala lengan-lengan mereka dibaluti dengan pelbagai hiasan duniawi yang indah...

Leher-leher mereka dilingkari dengan kilauan barang emas dan mutiara...

Pakaian-pakaian mereka pula anggun persis puteri kayangan...

Wajah mereka diwarnai dan dipoles dengan make up mahal..

Tapi kau tidak seperti mereka wahai belahan jiwaku...

Kau umpama ladang ummah...

Kau menginfakkan seluruh jiwa dan ragamu demi kebangkitan Islam...

Kau tak pernah gelisah, meminta-minta, berkeluh kesah ..

Apatah lagi untuk merungut, tidak pernah semuanya...

Kau hanya pasrah dan tawakal sambil mengadu kehadirat Yang Kuasa...


Isteriku...

Bukan aku tidak mampu membelikan hiasan-hiasan tersebut...

Tetapi ...

Aku masih ingat tatkala aku menyuntingmu untuk kujadikan belahan hatiku...

Kau melafazkan, "Ana sudi menjadi sayap kiri perjuangan anta, tetapi dengan syarat.."

Kau tersenyum sambil menghela nafas dalam-dalam...

Aku termangu sendirian..

Syarat apakah itu? hartakah? Tumpukan emas dan perakkah?.....

Barang mewahkah? Perabot mahal dari Italikah?

Atau berbulan madu di tempat rekreasi yang indahkah?

Katakan... Aku mampu memberikan...

Lamanya kau mengumpul kekuatan untuk berkata.

Akhirnya...

Arghhh..! Permintaanmu itu...

Pasti ditertawakan oleh kerabat dan teman-teman ku...

Dengan penuh keyakinan kau berkata...

"Anta, mampukah anta menjadikan ana sebagai isteri yang kedua anta..?

Mampukah anta menjadikan Islam sebagai isteri pertama anta yang lebih memerlukan perhatian?

Mampukah anta meletakkan kepentingan Islam melebihi segala-galanya termasuklah urusan duniawi?

Mampukah anta menjual diri anta semata-mata kerana Islam?

Mampukah anta berkorban meninggalkan kelazatan dunia?

Mampukah anta menjadikan Islam laksana api yang membara...?

Dan anta perlu menggenggamnya agar bara itu terus menyala...

Mampukah anta menjadi lilin yang rela membakar diri untuk Islam...?

Bukannya seperti lampu neon yang bisa di 'on' kan bila perlu dan di 'off' kan bila tidak perlu..

Mampukah anta mendengar hinaan yang bakal dilontarkan...

kepada anta kerana perjuangan anta..?

Dan... Mampukah anta menjadikan ana istri seorang pejuang..

Yang tidak dimanjai dengan fatamorgana dunia..?

Aduh!! Banyaknya syarat-syaratmu itu wahai zaujahku...

Namun aku terima syarat-syarat tersebut kerana aku tahu...

Jiwamu kosong dari syurga dunia...

Kerana aku tahu kau mampu mengubah dunia ini dengan iman dan akhlakmu..

Dan bukannya kau yang diubah oleh dunia..insyaAllah..!


Isteriku...

Akhirnya jadilah kau penolong setiaku sebagai nakhoda..

Yang membantu mengemudi bahtera kehidupan kita...

Susah senang kita tempuh bersama...

Aku terharu dengan segala kebaikanmu...

Dan jaga akhlakmu...

Kau pelihara maru’ahmu selaku muslimah...

Kau tak pernah mengeluh apabila sering ditinggalkan...

Dengan tugasku untuk menjulang Islam ke persada keagungan...

Kau sanggup menahan kesabaran menungguku...

Sambil memberikan aku sebuah senyuman yang menjadi pengobat hatiku...

Dikala di ambang pintu tatkala aku pulang lewat malam...

Malah, kau sering meniupkan semangat untuk aku terus siaga di medan perjuangan ini...

Kau tabur bunga-bunga jihad walaupun kita...

Masih jauh dengan haruman kemenangan.


Isteriku...

Tangkasnya kau selaku belahan jiwaku...

Biarpun kau sibuk bersama menggembleng tenaga bersamaku selaku sayap kiriku...

Kau tak pernah menjadikan kesibukanmu itu untuk lari dari amanahmu...

Meskipun jadwalmu padat dengan agenda-agenda bersama masyarakat kaum sejenismu...

Bijaksananya kau mendidik anak-anak...

Kau kenalkan mereka dengan Allah, Rasulullah, Ahlul bait serta mujahid dan mujahidah Islam...

Kau titipkan semangat mereka sebagai generasi pewaris jundullah...

Kau asuh mereka membaca Al-Quran...

Malah kau temani mereka mengulangi pelajaran sekolahnya.


Isteriku...

Andai Saidatina Fatimah binti Rasulullah saw masih ada...

Pasti beliau tersenyum bangga kerana masih ada srikandi Islam..

sepertimu... wahai belahan jiwaku...!!!



JAWABAN SANG “BELAHAN JIWA”


Aku bukanlah wanita sesabar Sarah istri khalilullah Ibrahim as.

Aku bukanlah wanita setegar Asiyah binti Muzahim istri Fir’aun

Aku bukanlah wanita sesuci Maryam binti Imran

Aku bukanlah wanita secantik Hawa, Istri Adam as.

Aku bukanlah wanita setabah Hajar istri Khalilullah Ibrahim as.

Aku bukanlah wanita seteguh Masyithah pelayan istana fir’aun

Aku bukanlah wanita sebaik Khadijah binti Khuwailid

Aku bukanlah wanita selembut Fatimah azzahra binti Rasulullah SAW

Aku bukanlah wanita setegar dan sesabar Aisyah binti Abu Bakar

Dan aku juga bukan wanita seberani Ummu Sulaim Istri Abu Tolhah

Tapi, aku hanyalah wanita akhir zaman yang berusaha menjadi solehah

Dan berusaha bisa menjadi muslimah teguh dlm cobaan hidup…

Walau tidak sehebat mereka….

Tidak ada komentar:

Posting Komentar